menusearch
mamasen.ir

موسیقی اصیل لری به کجا می‌رود؟

جستجو
پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ | ۲۰:۱۹:۵۴
۱۴۰۲/۷/۹ یکشنبه
موسیقی اصیل لری به کجا می‌رود؟
موسیقی اصیل لری به کجا می‌رود؟

اشعار و موسیقی لری زیر پای شهرت طلبی مجازی

موسیقی و شعر دو جز جدایی ناپذیر فرهنگ و اصالت لر است. لرها در سرتاسر ایران زمین دارای اشعار و نواهای متفاوت هستند. آهنگ های لری چرا به مواد مخدر رسیدند؟

نظر دادن درباره ادبیات موسیقی و فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین کار هر کسی نیست و نباید فضای مجازی باعث شود خوانندگان لر هر شعری را اجرا کنند.

اشعاری که به صورت سریالی و بدون نظارت، کهن ادبیات لرها را از مفهوم و غنای این قوم ایرانی خالی کرده است، و متاسفانه توسط چهره های شناخته شده ای از خوانندگان لر برای جذب مخاطب اجرا و در جامعه عادی سازی می‌شود.

عدم پختگی و تکرار و تقلید زنجیره ای از سوی بعضی از فعالان موسیقی و آواز خوان لری، کار را به جایی رسانده است که، عده ای از خوانندگان با اجرای شعری سخیف که مصرف مواد مخدر را در جامعه عادی سازی می‌کند، تبر ناآگاهی را قدرتمندتر بر پیکره هویت و اصالت هنر و آوای لری وارد کند.

در جدیدترین اتفاق خوانندگانی که سابقه حضور و اجرا در صدا و سیما را دارند، با اجرای این آهنگ و تکرار آن سعی در اقنای ذهن مخاطبی دارند که در موج سواری غلط گوش خود را به این اشعار تهی از مضمون و مفهموم می‌سپارد.

متاسفانه فعالان حوزه موسیقی و آوای لری در محاسبات خود دچار اشتباه شده اند و فکر می‌کنند صرف داشتن طرفدار باید هر متنی را اجرا کنند.

اگر موسیقی را برای شادی و نشاط و امید بخشی به جامعه می‌خوانید ترویج مصرف، شیشه و کراک و تریاک در آهنگ و اجرای شما فعالان موسیقی لر جز کدام بخش از فرهنگ غنای لرهاست؟

متأسفانه در آشفته بازار موسیقی لری، شهرت طلبی، امرار معاش و رقابت ناسالم باعث شده است، اشعار تولیدی و خروجی آن به صورت آهنگ با فرهنگ و اجتماع لرها فاصله داشته باشد. آنچه تعدد آهنگ های سخیف مانند آهنگ وایرال شده درباره مصرف مواد مخدر را بیشتر می‌کند، نبود نظارت کافی و دقیق بر این آشفته بازار و شهرت طلبی مجازی است.

این فرضیه نیز مطرح است بسیاری از فعالان این عرصه هیچ آموزشی درباره بطن و متن موسیقی ندیده اند و صرف داشتن ته صدا و علاقه و شناخت چند سبک و تقلید از دیگر همکاران، در فضای مجازی، که نه در فضای واقعی برای خود نامی دست و پا کرده اند و شهرت طلبی می‌کنند.
جامعه نیاز به نشاط، آرامش، امید و زندگی پربار دارد.