menusearch
mamasen.ir

تحلیلی بر آخرین وضعیت انتخابات در ممسنی و رستم

جستجو
پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ | ۲۰:۱۵:۳۲
۱۴۰۲/۷/۱۴ جمعه
(0)
(0)
تحلیلی بر آخرین وضعیت انتخابات در ممسنی و رستم
تحلیلی بر آخرین وضعیت انتخابات در ممسنی و رستم

اسب های زین شده به کدام سو خواهند تاخت؟

به قلم: سید روح الله موسوی

تا اسفند ماه آتی به صورت تقویمی ظاهرا زمان زیادی باقی مانده است، اما برای نامزد‌های انتخابات در حوزه ممسنی و رستم وقت بسیار تنگ است و زمان به سرعت برق و باد پیش می‌رود و در این میان یقینا *کنش فاتحه خوانی* پر رونق‌ترین حوزه فعالیت انتخاباتی خواهد بود! هیچ مراسم تشییع و ختمی از دست نخواهد رفت! همراستا با آن، شرکت در مراسمات عروسی و شادی نیز رونق خوبی دارد! البته در کنار تحرکات فضای واقعی، فضای مجازی نیز محل مبالغه گویی و بزرگ نمایی ها خواهد بود!

انتخابات ممسنی و رستم زوایای مختلفی دارد و این دوره نسبت به سایر دوره‌ها پیچیدگی خاص خود را دارد! *شاید بتوان دوره آتی را پیچیده ترین انتخابات تمامی ادوار قلمداد کرد.* *فضای انتخاباتی هنوز چندان شفاف نشده و درصد زیادی از مردم بین سفید و سیاه، فعلا خاکستری را انتخاب کرده اند!*

اگرچه در برخی ادوار انتخاباتی بویژه دوره ششم و دهم در این حوزه انتخابیه، جریان های سیاسی نقش مهمی را ایفا نموده اند، اما این روزها با قطع امید مردم از جریان چپ و راست و میانه، به نوعی تعصبات قومی و قبیله ای فزونی یافته و مسلط شده و *به طور قطع طایفه نقش اصلی را در انتخابات آتی بازی خواهد کرد* و به عبارت دیگر؛ تفکرات طایفه ای، نبض انتخابات را بدست خواهد گرفت!

در این یادداشت بصورت مختصر آرایش انتخاباتی در حوزه ممسنی و رستم ترسیم شده، وضعیت دو نفر از کاندیداهای شاخص و جوان این عرصه توصیف شده و در یادداشت های آتی، نیز شانس دیگر کاندیداها بصورت کامل توصیف و تجزیه و تحلیل خواهد شد.
نهایتا در بخشی جداگانه بر اساس آرای طایفه ای، تیره ای و فامیلی؛ اثرات سه شکاف متقاطع *نسل نو- نسل قدیم*؛ *شکاف جنسیتی(بانوان- آقایان)* و *شکاف های طایفه ای* شانس هر کاندیدا برای راهیابی به بهارستان بر اساس فرضیاتی بررسی خواهد شد.


*۱- دکتر محمد محمودی*:
انتخابات در این حوزه جغرافیایی را می‌توان به رفتار فردی تشبیه کرد که بعد از اتمام یک وعده غذایی، فورا به یاد وعده غذایی بعدی خود می‌افتد! از همان فردای روز انتخابات مجلس یازدهم، تاکنون گمانه زنی هایی راجع به انتخابات مجلس دوازدهم (وعده غذایی بعدی!) شروع شد و از همان زمان حضور یک نفر برای انتخابات بعدی قطعی بود و آن هم کسی نبود به جز محمد محمودی که با حضور دقیقه نودی در انتخابات دهم، نگاه ها را معطوف به خود کرد! وی در طی سه سال و چندماه گذشته فعالیت های گسترده ای داشته که در فضای مجازی نمود بیشتری دارد.
*محمد محمودی برخلاف کاندیداها که قدم برداشته اند، قلم را انتخاب کرده است!* و گاها خود و یا تیم رسانه ای، با یادداشت هایی رقبا را به چالش میکشند!
حامیان وی را بیشتر جوانانی تشکیل میدهند که هر از گاهی با یادداشت و تحلیل هایی، قصد برجسته کردن وی را دارند. محمد محمودی هم زخم را می‌شناسد و هم زخم زدن را ! هم رسانه را خوب می‌داند و هم به عملکرد جادویی رسانه اعتقاد دارد، ولی وی باید بداند که کارکرد رسانه دو لبه است! اگر از آن به خوبی استفاده نشود، مثل چاقو دست را خواهد برید! هر چند باید اذعان کرد بر خلاف دو دوره قبلی، تغییر رویکرد ایشان و فاصله گرفتن از رویکرد تهاجمی کاملا ملموس است!
محمد محمودی فاکتورهای متمایزی نسبت به دیگر گزینه ها از جمله جدی ترین رقیب درون طایفه ای یعنی امید نصیبی دارد، اما فاکتورهای وی به تنهایی قادر به رقابت با وی نخواهد بود!
در واقع لازمه شکست و عبور از امید نصیبی نیازمند ایجاد یک موجِ مردمی درونِ طایفه ای است که با عنایت به ساختار و روابط قدرت در طایفه جاوید، اگر این موج هم شکل بگیرد به نظر نمی‌رسد که این موج به راحتی به ساحل دکتر محمودی برسد!
همچنان باید گفت محمودی موافقان و مخالفان خاص خود را خواهد داشت که در مورد برآیند آنها به جر صندوق های رای در هیچ جای دیگری نمیتوان با اطمینان حرف زد!


*۲- دکتر محمدجواد احمدی:*

اما در کنار فعالیت های پرهیاهوی تیم محمد محمودی، در کمی آن طرف تر، محمدجواد احمدی این روزها ترجیح داده که برای اسیر نشدن در حواشی های سیاسی، آرام آرام و با اطمینان گام برداشته و در سکوت برنامه های خود را به پیش ببرد!
در حالی که نصیبی و محمودی دو سر کانون توجه انتخابات درون طایفه جاوید هستند، اما محمد جواد احمدی خیز آرام و پیش‌رونده‌ای داشته است و حالا وضعیت آرای او نسبت به چند ماه گذشته شرایط مطلوب‌تری را سپری می‌ کند!

دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی با ۳۶ سال سن، یکی از جوانترین کاندیداهای این عرصه است. وی گام به گام وارد شده و مرموز نشان می‌دهد! چهره صنعتی- اقتصادی انتخابات با ورود جدی اش به این عرصه، اولین ابهام انتخاباتی را رقم زده است و معادلات نصیبی و محمودی و تا حدودی دیگر رقبای برون طایفه ای را به هم ریخته است! برخی وضعیت محمدجواد احمدی را با سید جعفر هاشمی در انتخابات دهم مقایسه می‌کنند. اگر چه این قیاسی مع الفارق می‌نماید، ولی ایشان برای شکست کاندیداهای قدر این حوزه انتخابیه، باید گامهایش را سریعتر و بلندتر بردارد و باید بداند در بازی سیاست، می‌تواند کمی هم به بیراهه برود! او نشان داده جاه طلب و بلندپرواز است و هیچ چیز و هیچ کس نمی‌تواند مانع او شود!!

نکته دیگر در مورد وی اینست که هرچند ایشان در انتخابات مجلس یازدهم، خیلی دیر وارد صحنه شده بود، اما حالا همزمان با دیگر رقبا، فعالیت‌هایش را شروع کرده است. علاوه بر این‌که بخش زیادی از آرای ثابت بدنه اجتماعی مختص به خود را دارد، *این شانس را دارد که با توجه به جوانی و سوابق اجرایی مناسب در حوزه صنعت، بخشی از آرای خاکستری نیز احتمالا به سمت وی سرازیر شود!*

*ادامه دارد* ...